14/01/2025
Για να ξεκινήσει μία αίτηση στο πρόγραμμα Εξοικονομώ 2025 όπως και στα προηγούμενα προγράμματα Εξοικονομώ το πρώτο βήμα και απαραίτητο είναι να συγκεντρωθούν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά έτσι ώστε να γίνει η αίτηση.
Τα δικαιολογητικά είναι σχεδόν ίδια και με τα προηγούμενα Εξοικονομώ και είναι απαραίτητο να συγκεντρωθούν και να υποβληθούν στην αίτηση όπως ορίζει ο οδηγός του προγράμματος Εξοικονομώ 2025 τα απαραίτητα λοιπόν δικαιολογητικά για το πρόγραμμα είναι τα εξής
Για την υποβολή αίτησης απαιτούνται τα εξής:
Οικοδομική Άδεια ή/και άλλο νομιμοποιητικό έγγραφο: Συμπεριλαμβάνονται έγγραφα όπως η υπαγωγή της δηλούμενης κατασκευής ή χρήσης σε νομοθεσία τακτοποίησης αυθαιρέτων. Σε περίπτωση απόκλισης της ωφέλιμης επιφάνειας έως 7 τ.μ., μπορεί να υποβληθεί μεταγενέστερη δήλωση για υπαγωγή. Για την υποβολή της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, η δήλωση πρέπει να είναι οριστική σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (άρθρο 81, ν.4495/2017). Η ολοκλήρωση της διαδικασίας τακτοποίησης είναι απαραίτητη πριν την εκταμίευση της επιχορήγησης.
Διεύθυνση ακινήτου: Αν η αναγραφόμενη διεύθυνση στα δικαιολογητικά διαφέρει από την τρέχουσα, απαιτείται επιπλέον βεβαίωση από τον αρμόδιο ΟΤΑ για την ταυτοποίηση.
Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης (Α’ ΠΕΑ): Υποβάλλεται το σχετικό πιστοποιητικό.
Ενοικιαζόμενη ή παραχωρούμενη κατοικία: Σε αυτή την περίπτωση, ο αιτών και οι συγκύριοι πρέπει να υποβάλουν δήλωση συμμόρφωσης με τον κανονισμό De Minimis, σύμφωνα με το Παράρτημα VI.
Αίτηση από μισθωτή: Αν η κατοικία είναι μισθωμένη με διάρκεια μίσθωσης τουλάχιστον 7 ετών, απαιτείται το μισθωτήριο συμβόλαιο.
Φορολογικοί κάτοικοι εξωτερικού: Απαιτούνται τα εξής:
Πιστοποιητικό Φορολογικής Κατοικίας από την αρμόδια αρχή του εξωτερικού.
Φορολογική δήλωση για το έτος αναφοράς από τη χώρα φορολογικής κατοικίας, συνοδευόμενη από επίσημη μετάφραση στα Ελληνικά.
Μη υποχρέωση φορολογικής δήλωσης: Απαιτείται υπεύθυνη δήλωση βάσει του ν.1599/1986, σύμφωνα με το Παράρτημα VII, καθώς και δικαιολογητικά που επιβεβαιώνουν τα κριτήρια του Προγράμματος.
Πρόσφατη απόκτηση ακινήτου: Σε περίπτωση απόκτησης εμπράγματου δικαιώματος μετά την 31.12.2023, απαιτούνται:
- Τίτλος ιδιοκτησίας.
- Πιστοποιητικό μεταγραφής ή καταχώρησης στο Κτηματολόγιο.
- Υπεύθυνη δήλωση ότι το ακίνητο θα χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία, με αναφορά του ΑΦΜ του προσώπου που θα το χρησιμοποιεί.
Περιπτώσεις ατόμων με αναπηρία: Υποβάλλεται πιστοποιητικό που επιβεβαιώνει αναπηρία τουλάχιστον 67%, από το ΚΕΠΑ ή άλλη αρμόδια αρχή.
Οικογένειες με τρία εξαρτώμενα τέκνα: Υποβάλλεται πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης, εκδοθέν εντός του τελευταίου μήνα.
Όλα τα δικαιολογητικά πρέπει να είναι σε ισχύ κατά την υποβολή της αίτησης. Τα φορολογικά δεδομένα (π.χ. Ε1, Ε2, Ε9) χρησιμοποιούνται για ηλεκτρονικές διασταυρώσεις. Η απόκλιση μεταξύ της δηλωθείσας επιφάνειας και της ωφέλιμης επιφάνειας (Α’ ΠΕΑ) δεν πρέπει να υπερβαίνει τα 7 τ.μ. Σε περίπτωση αιτήσεων από άτομα χωρίς δικαιοπρακτική ικανότητα, τα έγγραφα νομιμοποίησης του εκπροσώπου τηρούνται στον φάκελο έργου.
Επιπλέον, για την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου, η επιφάνεια των κύριων χώρων πρέπει να είναι μεγαλύτερη ή ίση από την ωφέλιμη επιφάνεια του Α’ ΠΕΑ, με αποδεκτή απόκλιση έως 2%.